2024-06-17 14:45Pressmeddelande

13 253 suoritti ruotsalaisen Vätternrundanin

Vätternrundan 2024Vätternrundan 2024

Kun ruotsalaisen kuntopyöräilyn Vätternrundanin maali sulkeutui keskiyöllä sunnuntain vastaisena yönä, oli 13 253 pyöräilijää suorittanut kisan ja pyöräillyt 315 kilometriä Vättern-järven ympäri. Yksi heistä oli Aki Paavola Forssasta Suomesta.
”Nyt olen väsynyt mutta erittäin iloinen, hän sanoo. Tämä oli todella hauska kilpailu.”

Vätternrundan on maailman suurin kuntopyöräilytapahtuma. Haaste pyöräillä monta tuntia Ruotsin kesäyössä houkuttelee monia kansainvälisiä vieraita Vätternrundaniin. Kilpailuun osallistuu noin 60 kansallisuutta, ja monet heistä tulevat Suomesta.

”Tämä on ensimmäinen kerta kun ajan Vätternrundanin, hän sanoo. Olemme ajaneet aiemmin Saimaa Cycle Tourin Suomessa ja pyrimme keksimään jotain uutta joka vuosi. Ja sitten löysimme Vätternrundanin netistä.”

”Tämä on ollut fantastinen kilpailu. Yöllä oli vähän kylmä, mutta rata oli todella hieno, ei mitään todella jyrkkiä mäkiä ja hyvää ruokaa kaikkialla. Uskon ehdottomasti, että voimme palata tänne uudelleen.”

Kaikkiaan 13 966 osallistujaa lähti liikkeelle, kun 58. Vätternrundan ajettiin perjantaina ja lauantaina. Ensimmäiset pyöräilijät lähtivät matkaan perjantai-iltana klo 19.30 ja viimeinen, onnellinen pyöräilijä saapui maaliin lauantai-iltana klo 23.50. Kun maali sulkeutui, oli 13 253 pyöräilijää saapunut maaliin, kun taas 713 osallistujaa keskeytti kilpailun.

Tämän vuoden Vätternrunda tarjosi vaihtelevaa säätä sen yli vuorokauden aikana, jonka pyöräilijät olivat radalla. Aluksi oli suhteellisen heikkoa tuulta, mutta myöhemmin kilpailussa startanneet saivat osakseen jonkin verran tuulta matkansa lopussa. Suurimman osan lauantaista aurinko paistoi pyöräilijöille, jotka saapuivat maaliin Motalassa, kun taas illalla maaliin tulleet saivat osakseen hieman sadetta.

”Olen niin uskomattoman vaikuttunut kaikista taitavista pyöräilijöistä”, sanoo Vätternrundanin toimitusjohtaja Oskar Sundblad. ”Aikaisin startanneet saivat kylmän yön ja myöhään maaliin saapuneet joutuivat taistelemaan sateen ja kylmän kanssa lopussa. Mutta maalissa ei näy siitä jälkeäkään, vain onnellisia ja väsyneitä kasvoja. Meillä on ollut upea kansanjuhla tuhansien taistelevien, uupuneiden ja ylpeiden pyöräilijöiden kanssa.”

Yksi illalla maaliin saapuneista oli pioneeri Stig Johansson, ainoa joka on ajanut kaikki Vätternrundanit alusta vuodesta 1966 lähtien. Vähän klo 20 jälkeen hän saapui Motalan maaliin jo 59. kerran.

”Tämä on ollut erittäin hyvä kierros, hän sanoo, ja sää on ollut todella hyvä. On hyvä tunne olla maalissa.”

Yli puolet kaikista tämän vuoden Vätternrundanin osallistujista ajoi kilpailun ensimmäistä kertaa ja lisäksi 18–25-vuotiaiden osuus kasvoi lähes 30 prosenttia. Nyt Vätternrundan valmistautuu ensi vuoden juhlaan, kun on vuorossa 60. kierros. Ja niille, jotka haluavat kokea kesäyön Vätternin ympäri, ilmoittautuminen ensi vuoden kilpailuun avautuu maanantaina 17. kesäkuuta.

Vätternrundan on osa ruotsalaista kansanluonnetta ja yksi maailman suurimmista pyöräilyn kuntotapahtumista. Vätternrundania on vuodesta 1966 lähtien järjestänyt voittoa tavoittelematon yhdistys Motala AIF. Vuosittain noin 36 000 pyöräilijää ympäri maailmaa osallistuu kilpailuihin Pyöräilyviikolla – johon Vätternrundan 315 km lisäksi kuuluu Halvvättern 150 km, Tjejvättern 100 km, Vätternrundan 100 km, MTB-Vättern ja Minivättern. Vuonna 2013 Vätternrundanista tuli ensimmäinen urheilutapahtuma Ruotsissa, joka sai ISO 20121 -sertifikaatin, joka on tapahtumien kestävyyden standardi.

Oskar Sundblad
Oskar Sundblad