2019-08-29 12:00Pressmeddelande

Företag utmanar varandra i Vättern Bike Games

Rekordmånga lag är anmälda till Team Challenge över fyra, åtta eller tolv timmar i Vättern Bike Games. Och nu ger Vätternrundan företagslagen möjlighet att utmana andra företag.Rekordmånga lag är anmälda till Team Challenge över fyra, åtta eller tolv timmar i Vättern Bike Games. Och nu ger Vätternrundan företagslagen möjlighet att utmana andra företag.

Ett rekordstort antal lag är redan klara för lagtävlingen under Vättern Bike Games i Motala den 14 september. Nu drar arrangören Vätternrundan igång Företagsutmaningen, där företagslagen i startfältet kan utmana andra företag att ställa upp.

- Cykling är bra friskvård och det vill vi uppmuntra, säger Ulrika Smith-Svenstedt, marknadschef för Vätternrundan.

Vättern Bike Games är Vätternrundans satsning på MTB-cykling som arrangerades för första gången för två år sedan. I år hålls tävlingen på Bondebacka-området i Motala och på programmet står bland annat Team Challenge, en lagtävling över fyra, åtta eller tolv timmar. Tävlingen går ut på att köra så många varv som möjligt på en fem kilometer lång bana och redan nu, med två veckor kvar, är antalet anmälda lag rekordstort.

- Många av lagen är företag och det tycker vi är jättekul, säger Ulrika Smith-Svenstedt, marknadschef för Vätternrundan. Team Challenge är en rolig social grej och en bra friskvårdsaktivitet som alla kan vara med på. Det vill vi uppmuntra genom att låta de anmälda företagen utmana andra företag att också ställa upp.

Utmanar andra
Företagsutmaningen går ut på att företag som redan är anmälda, eller som anmäler sig till tävlingen, samtidigt utmanar ett annat företag att köra. Utmaningarna publiceras på Vättern Bike Games sociala medier i takt med att de kommer in.

- Vi ser ett stort engagemang för tävlingen här i stan och det vill vi ta vara på, säger Ulrika Smith-Svenstedt. Vi ser att vi kan skapa nytta med Vätternrundans arrangemang och samtidigt göra något kul för Motala.

- Företagsutmaningen är inte blodigt allvar, det ska vara lättsamt och engagerande. Företagen kan utmana exempelvis en konkurrent, en leverantör eller en samarbetspartner. Det här är något vi tänker att man gör med glimten i ögat.

Heldag med cykling
Vättern Bike Games arrangeras på Bondebacka den 14 september och förutom lagtävlingen väntar en heldag med cykelaktiviteter.

- Vi kommer att bjuda på massor av cykelkul, säger Ulrika Smith-Svenstedt. Den svenska BMX-eliten kommer hit för en tävling i half-pipe och för de yngsta blir det Minivättern-MTB och Skoj med hoj hela dagen. Vi hoppas på riktigt mycket folk på Bondebacka.

Den som vill anmäla ett lag till lagtävlingen Team Challenge kan göra det på vatternbikegames.se. Företagsutmaningarna mejlas till anmalan@vatternbikegames.se.

Vätternrundan är världens största motionslopp på cykel och arrangeras sedan starten 1966 av den ideella föreningen Motala AIF. Årligen deltar ca 38 000 cyklister från hela världen i loppen under Cykelveckan. Vätternrundan innefattar även Halvvättern 150 km, Tjejvättern 100 km, Vätternrundan 100 km, MTB-Vättern och Minivättern. Vätternrundan är en del av den svenska folksjälen. Vätternrundan blev 2013 det första idrottsarrangemanget i Sverige certifierade enligt ISO 20121, standard för hållbarhet vid evenemang.