2022-01-20 08:30Pressmeddelande

Stadium förlänger samarbete med Vätternrundan

Foto: Petter Blomberg/VätternrundanFoto: Petter Blomberg/Vätternrundan

Stadium fortsätter som huvudpartner till Vätternrundan. Parterna har skrivit ett nytt avtal som sträcker sig fram till 2024. Det klassiska cykelloppet fortsätter vara en viktig del av portföljen där även befintliga starka samarbeten så som Vasaloppet, Midnattsloppet och Lidingöloppet finns med.

I höstas var Vätternrundan det första stora motionsloppet att arrangeras igen sedan pandemin bröt ut. Tusentals cyklister ställde sig återigen på startlinjen för att cykla de 315 kilometerna med start och mål i Motala. Något som vittnar om en fortsatt stark motionstrend där cykling fortsätter att växa som träningsform. Stadium ser också ett ökat intresse för cykling bland sina kunder, och samarbetet med Vätternrundan är en naturlig följd av det.

– Vi är mycket stolta över det fortsatta samarbetet med Vätternrundan och ser fram emot att vara en del av utvecklingen av loppet även i framtiden. Loppet är en riktig svensk klassiker och passar bra in i vår satsning på cykel. Vätternrundan är populär bland alla typer av cyklister, men mest är det en stor motionsmanifestation och för oss blir loppet en viktig pusselbit i vår mission om att inspirera till ett aktivare liv, säger Patrizia Nilsson som är Sports Marketing Manager på Stadium.

– Det känns väldigt roligt att vi kan fortsätta samarbetet med Stadium och vårt gemensamma arbete med att förbättra folkhälsan genom att inspirera våra deltagare till rörelse, säger Oskar Sundblad, vd för Vätternrundan. Stadium erbjuder våra deltagare bra produkter, kunskap och inspiration. De har gjort en stor satsning på en fräsch, välsorterad butik under Cykelveckan med bra service för alla våra cyklister och det är viktigt.

Sedan många år samarbetar Stadium med några av de största motionsloppen i Sverige, som Vasaloppet, Midnattsloppet och Lidingöloppet. Samarbetet med Vätternrundan kommer, likt de andra, inte bara märkas under loppet. Stadium kommer under hela året, genom olika aktiviteter, verka för att hjälpa alla deltagare att komma så väl förberedda till loppet som möjligt. Samarbetet gäller även Vätternrundans övriga arrangemang; Halvvättern 150 km, Tjejvättern 100 km, Vätternrundan 100 km, MTB-Vättern och Minivättern.


Om Stadium:
Stadium är Sveriges största sport- och sportmodekedja. Med koncepten Stadium och Stadium Outlet har företaget cirka 190 butiker totalt i Sverige, Finland och Norge. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som sedan starten 1995 har aktiverat över 100 000 barn och ungdomar, och skänkt över 65 mkr till föreningslivet. Koncernen har närmare 3 500 anställda och ägs av familjen Eklöf. Omsättningen år 20/21 var ca 7 mdkr SEK exklusive moms.  Med en vision om att aktivera världen vill Stadium inspirera till ett aktivt liv för alla.


Om Vätternrundan

Vätternrundan är en del av den svenska folksjälen och ett av världens största motionslopp på cykel. Vätternrundan arrangeras sedan starten 1966 av den ideella föreningen Motala AIF. Årligen deltar ca 36 000 cyklister från hela världen i loppen under Cykelveckan – som förutom Vätternrundan 315 km innefattar Halvvättern 150 km, Tjejvättern 100 km, Vätternrundan 100 km, MTB-Vättern och Minivättern. Vätternrundan blev år 2013 det första idrottsarrangemanget i Sverige som certifierades enligt ISO 20121, en standard för hållbarhet vid evenemang.


Kontaktpersoner

Oskar Sundblad
VD
Oskar Sundblad