2019-09-12 08:13Pressmeddelande

Världsstjärnor till Vättern Bike Games

Jacob Nedler, Sveriges bästa BMX-åkare, kommer att bjuda på show under Vättern Bike Games.Jacob Nedler, Sveriges bästa BMX-åkare, kommer att bjuda på show under Vättern Bike Games.

Vätternrundans höstarrangemang Vättern Bike Games lockar världsstjärnor till Motala. Emil Lindgren, nybliven vinnare av Cykelvasan och skidlegendaren Robin Bryntesson kommer, liksom Jacob Nedler, Sveriges bästa BMX-åkare med siktet inställt på OS. Och inte bara det, i MTB-lagtävlingen Team Challenge har antalet lag nästan fördubblats sedan förra året. Räkna med fullt ös på Bondebacka i helgen!

Med endast några dagar kvar till startskottet av Vättern Bike Games kan arrangörerna pricka av de mest kända namnen i landet, i respektive grenar.

- Lagstafetten är en unik tävlingsform och vi har etablerat oss i MTB-kretsarna, säger Andreas Andersson, marknadskoordinator på Vätternrundan.

- Det är jätteroligt att eliten kommer och att vanliga motionärer får en sällsynt chans att mäta sig med dem i spåret.

Klockan 07.00 på lördag står en av Sveriges mest kända MTB-cyklister, Emil Lindgren, på startlinjen i 12-timmarsloppet. Han kör tillsammans med bland andra skidlegendaren Robin Bryntesson i laget Sockertoppen. Emil har just prickat av segern i Cykelvasan och är i högform.

- Jag vet inte riktigt i vilket av sina fem lag Robin vill använda mig, jag har sagt att jag är tillgänglig för allt. Vill han att vi ska försöka vinna så kör jag för det och vill han att jag ska vara med i något av de lag som kör lite långsammare så är jag det. Stafett är en jätterolig tävlingsform och det är kul att vara med i gänget. Att man kliver ut och gör sina varv då och då är mest bonus, säger han.

Andra åkare att hålla koll på är Robin Bryntesson och Jesper Dahlström, vinnare av Cykelvasan 2011 och 2012.

Fjolårsvinnaren på plats
I Halfpipe BMX kommer Jacob Nedler till start med sikte på att följa upp förra årets seger med ännu en vinst.

- Jag känner de flesta som ska vara med och alla tyckte att det var ett skitkul event förra året och vill komma tillbaka till Motala, säger han.

Han lyfter framförallt närheten till publiken.

- Rampen är rolig och det finns en charm i att publiken kan stå runt omkring. Vi kommer närmare de som tittar och hamnar i centrum på ett skönt sätt. Då blir vi extra peppade och det känns sjukt viktigt att göra en bra show. Det var svingrymt förra året och jag ska göra mitt bästa för att vinna igen.

Utöver stjärnorna på cykel kommer ikonen Andreas ”Andy” Lindqvist att vara på plats och leda showen som speaker. Andra heta kandidater i rampen är Adrian Malmberg, Isak Orrhult, Axel Parke, Viktor Valerio och Leo Lindqvist (son till Andreas Lindqvist).

Till detta finns mycket mer spännande att titta på eller rent av delta i:

Skoj med hoj. En utmaning för barn, i samarbete med SISU, som går ut på att samla stämplar i olika stationer, bland annat den populära pumptracken.

Minivättern MTB i klasserna 0-5 år och 6-9 år.

XXL eMTB Uphill Challenge. En tävling som kort och gott går ut på att cykla snabbast uppför Bondebackas brantaste backe – på en el-MTB.

Sockertoppsutmaningen. Robin Bryntesson och hans Sockertoppen IF utmanar barn att ta sig an olika rörelselekar. Aktiviteten avslutas med Vättern Bike Games-duellen där barnens reaktionsförmåga sätts på prov. Sockertoppen är ett projekt för barn och ungdomar med diabetes. År 2011 startade skidåkaren Robin Bryntesson ett årligt sommarläger för barn och ungdomar med diabetes. Under lägret får barnen vara med om olika aktiviteter och får råd och tips kring att tyda kroppens signaler.

Vättern Bike Games Team Challenge. I MTB-lagtävlingen Team Challenge cyklar varje lag fyra, åtta eller tolv timmar på en fem kilometer lång bana. Flest antal varv när tiden är slut vinner. Det finns herrklass, damklass, mixad klass och en ungdomsklass som är ny för året. Alla klasser går i mål samtidigt, klockan 19.00.

Halfpipe BMX. En bedömningssport där åkarna ska göra så många och så svåra tricks som möjligt på begränsad tid. Under Vättern Bike Games kommer åkarna delas upp i grupper (3 till 5 åkare per grupp) och varje grupp får en gemensam session på tio minuter. Under denna session ska varje åkare genomföra tre individuella åk, varje åk är 45 sekunder långt. Avslutningsvis får varje åkare i gruppen göra sitt sista trick. Därefter är det domarnas sak att utse en vinnare.

Vätternrundan är världens största motionslopp på cykel och arrangeras sedan starten 1966 av den ideella föreningen Motala AIF. Årligen deltar ca 38 000 cyklister från hela världen i loppen under Cykelveckan. Vätternrundan innefattar även Halvvättern 150 km, Tjejvättern 100 km, Vätternrundan 100 km, MTB-Vättern och Minivättern. Vätternrundan är en del av den svenska folksjälen. Vätternrundan blev 2013 det första idrottsarrangemanget i Sverige certifierade enligt ISO 20121, standard för hållbarhet vid evenemang.