2022-03-24 06:00Pressmeddelande

Vätternrundan bjuder alla 18-åringar på startplats – stort initiativ för ungas hälsa

Foto: Jeff Thorén/VätternrundanFoto: Jeff Thorén/Vätternrundan

Den svenska idrottsrörelsen tappade mängder av aktiva under pandemin. Det vill Vätternrundan ändra på. Till sommarens lopp bjuder de alla som fyller 18 år under 2022 på deltagaravgiften.
– Träning och motion är oerhört viktigt för folkhälsan och genom det här greppet vill vi inspirera ungdomar att röra på sig, säger Oskar Sundblad, vd för Vätternrundan.

Pandemin orsakade en stor reva i den svenska idrottsrörelsen. Inte minst bland barn och ungdomar, där många har minskat sitt idrottande eller i värsta fall slutat helt att motionera. Siffror som Riksidrottsförbundet har tagit fram visar att 700 000 färre idrottsaktiviteter registrerades under hela 2021 jämfört med 2019 – före covid-19.

– Det är oroväckande siffror. Vi har sett under hela pandemin, och faktiskt även redan innan, att ungdomar slutar med sina idrotter alldeles för tidigt och blir stillasittande. Motion är så otroligt viktigt för vårt mående, såväl psykiskt som fysiskt, och inte minst bland barn och ungdomar, säger Oskar Sundblad.

Nu vill Vätternrundan, tillsammans med Svenska Cykelförbundet, göra sitt för att locka tillbaka ungdomarna till träningen igen. Till sommarens lopp bjuder de därför på startavgiften till alla som fyller 18 år under året.

– Vätternrundan har funnits i folkhälsans tjänst sedan 1966 och nu är det viktigare än någonsin. Vi vill sätta Sverige i rörelse genom cykel och det här initiativet kom till utifrån det. Att ge 18-åringar möjlighet att testa på en idrott som de kanske inte har prövat tidigare och här får de göra det tillsammans. Genom motion kommer så mycket positivt och vi vet att motionslopp är en bra morot till att fortsätta träna. Dessutom är cykel en väldigt bra träningsform som fungerar hela livet, säger Oskar Sundblad.

Alla som anmäler sig via det här projektet kommer att starta tillsammans. Därmed tror Vätternrundan att det blir en extra sammanhållning och gemenskap bland 18-åringarna.

– De kommer att uppleva mängder av känslor under loppet. Inte minst under natten, när de bland annat får vara med om den magiska soluppgången över Vättern. Den upplevelsen är svårslagen, säger Oskar Sundblad.

Varför det är de födda 2004 som får det här unika erbjudandet finns det en enkel förklaring till.

– För dem är det första året som de får lov att cykla Vätternrundan 315 km. Vi vill välkomna dem till världens största och häftigaste motionslopp på cykel på det här sättet. Naturligtvis hoppas och tror vi att det ska leda till att de kommer tillbaka fler gånger. Så som många andra har gjort genom åren, säger Oskar Sundblad.

En som vet hur det är att cykla Vätternrundan 315 km som 18-åring är Örebrotjejen Emma Löfqvist, som gjorde sin loppdebut i fjol.

– En Vätternrunda är väldigt lång och tar väldigt många timmar. Men man behöver inte vara en elitmotionär för att klara av det. Jag kunde ingenting när jag började cykla. Jag rekommenderar alla ni som är födda 2004 att hoppa på projektet. Jag lovar att det blir väldigt roligt, ni kommer att lära er mycket och dessutom är det bra att ha på cv:t, säger hon.

Även Riksidrottsförbundet, med ordförande Björn Eriksson, ser väldigt positivt på Vätternrundans projekt.

– Det här är ett utmärkt initiativ för att återstarta Sverige efter alla restriktioner som har varit under de senaste åren. Och det vore roligt om cyklingen, som är en av våra folkkära idrotter, kan bidra till att kicka i gång idrotten igen. Vi vet att väldigt många människor tycker att det är glädjefullt med motionslopp och utomhusidrott, säger han.

Vätternrundan är en del av den svenska folksjälen och ett av världens största motionslopp på cykel. Vätternrundan arrangeras sedan starten 1966 av den ideella föreningen Motala AIF. Årligen deltar ca 36 000 cyklister från hela världen i loppen under Cykelveckan – som förutom Vätternrundan 315 km innefattar Halvvättern 150 km, Tjejvättern 100 km, Vätternrundan 100 km, MTB-Vättern och Minivättern. Vätternrundan blev år 2013 det första idrottsarrangemanget i Sverige som certifierades enligt ISO 20121, en standard för hållbarhet vid evenemang.

Oskar Sundblad
Oskar Sundblad