2024-04-04 08:00Pressmeddelande

Vätternrundan i flerårigt samarbete med NTM Media

Vätternrundan i flerårigt samarbete med NTM Media

Med målet att tillsammans nå yngre målgrupper har NTM Media och Vätternrundan inlett ett treårigt partnerskap. Samarbetet ska stärka folkhälsan hos unga och få det klassiska cykelloppet att nå en ännu bredare publik.

Klassiska Vätternrundan är ett av världens största cykellopp och samlar varje år tusentals deltagare. För att locka fler yngre deltagare till de olika motionsloppen under Cykelveckan i juni, ser vi ett behov av att nå nya målgrupper i nya kanaler. NTM Medias lokala nyhetskanaler, med 18 prenumererade titlar från Vimmerby i söder till Luleå i norr, når varje dag över en miljon läsare.

Med NTM Medias starka varumärken och deras engagerade medierådgivare, är vi övertygade om att vi kan göra våra klassiska cykellopp ännu mer tillgängliga och lockande för en bredare publik, säger Jessica Nilsson, sponsringsansvarig Vätternrundan.

Hållbarhet står högt upp på NTM:s agenda och som mediekoncern vill man vara med och påverka utvecklingen för ett långsiktigt hållbart samhälle.

Vi är väldigt glada över att få chansen att stötta Sveriges främsta folkhälsoarrangemang. Vi ser fram emot att inleda detta fleråriga samarbete för att tillsammans stärka folkhälsan och uppmana till rörelseglädje, säger Johan Mattisson, marknadschef på NTM.

Tidigare i år blev det officiellt att Vätternrundan även valt NTM:s reklambyrå Fluid som strategisk partner. Arbetet ska mynna ut i ett kommunikationskoncept som bidrar till en varumärkesförflyttning med målsättningen att inspirera fler människor till rörelse.

Vätternrundan är ett starkt varumärke med lång historia och med hjärtat i engagerande frågor. Det skapar fantastiska förutsättningar för träffsäker kommunikation. Jag är övertygad om att Fluid och NTM Medias bredd kan hjälpa Vätternrundan att ta ytterligare steg i sin varumärkesresa, säger Andreas Hult, VD på Fluid.

Vätternrundan arrangeras i början av juni. Det klassiska cykelloppet går av den 14-15 juni, men redan helgen innan är det möjligt att delta i Tjejvättern, Minivättern eller att köra Vätternrundan på elcykel.

Vi är otroligt entusiastiska över det här samarbetet med NTM Media och ser verkligen fram emot att utforska nya vägar för att locka och engagera flera deltagare. Tillsammans kommer vi att inspirera till rörelseglädje och stärka folkhälsan. Det är en spännande resa vi har framför oss, avslutar Oskar Sundblad, VD, Vätternrundan.   

Om NTM Media  
NTM Media är ett av Sveriges största bolag för lokal media. Våra starka lokala nyhetskanaler, med 18 prenumererade titlar från Vimmerby i söder till Luleå i norr, når varje dag över en miljon läsare. Genom vår engagerande och modiga journalistik granskar vi samhället och bidrar till ett öppet och demokratiskt samhälle. Vi hjälper också företag att nå ut med sin marknadsföring på lokala marknader runt om i landet. Läs mer på ntmmedia.se.

NTM Media ägs av NTM, en stiftelseägd koncern med hjärtat i den lokala journalistiken. Vi har inga kortsiktiga avkastningskrav, vilket gör att vi kan agera långsiktigt med främsta syfte att bedriva publicistisk verksamhet. Läs mer om vår koncern på ntm.se.

Om Fluid
Fluid är en idédriven och strategisk reklambyrå som tar form utifrån varumärkets behov för att leverera slagkraftig kommunikation som skapar effekt för verksamheter. Fluid erbjuder full produktion inom design, film, foto, ljud & webb samt tjänster inom sök & SoMe.

Kontakt
Johan Mattisson, Marknadschef, NTM
070-616 77 05
johan.mattisson@ntm.se  

Andreas Hult, VD, Fluid
070-865 23 35
andreas.hult@fluid.se

Oskar Sundblad, VD, Vätternrundan
oskar.sundblad@vatternrundan.se
070-360 14 56

Jessica Nilsson, sponsringsansvarig, Vätternrundan
jessica.nilsson@vatternrundan.se
070-515 58 90


Om Vätternrundan

Vätternrundan är en del av den svenska folksjälen och ett av världens största motionslopp på cykel. Vätternrundan arrangeras sedan starten 1966 av den ideella föreningen Motala AIF. Årligen deltar ca 36 000 cyklister från hela världen i loppen under Cykelveckan – som förutom Vätternrundan 315 km innefattar Halvvättern 150 km, Tjejvättern 100 km, Vätternrundan 100 km, MTB-Vättern och Minivättern. Vätternrundan blev år 2013 det första idrottsarrangemanget i Sverige som certifierades enligt ISO 20121, en standard för hållbarhet vid evenemang.


Kontaktpersoner

Jessica Nilsson
Sponsringsansvarig
Jessica Nilsson