2024-05-30 05:00Pressmeddelande

Vätternrundans nya grepp för ännu större folkfest

Foto: Petter BlombergFoto: Petter Blomberg

Nya dagar för Halvvättern, Minivättern och MTB-Vättern. Men också bike in-vigsel, filminspelning och en heldag om cykeln ur ett samhällsperspektiv. Det är några av nyheterna inför Vätternrundans cykelvecka.

De senaste åren har den första starten i Vätternrundans cykelvecka varit vikt åt MTB-Vättern på fredagskvällen den första lopphelgen. Men i år blir det Tjejvättern som drar i gång årets största cykelfest, med första start 07.30 lördagen den 8 juni. Samma dag körs Halvvättern, som har flyttat från söndagen, och Vätternrundan 100 km. MTB-Vättern arrangeras i år på söndagen, tillsammans med Minivättern.

– Vi tror väldigt mycket på den här förändringen, säger Oskar Sundblad, vd för Vätternrundan. Genom att vi samlar alla lopp till helgen, kan fler vara med och familjefesten blir ännu större.

– Med MTB-Vättern och Minivättern på söndagen, i stället för fredag och måndag som tidigare, har vi dessutom två bra lopp för alla barn som reser med familjen till Motala den första helgen.

Att flera av loppen under Cykelveckan byter dag är den största nyheten i Vätternrundan i år. Men det finns fler spännande inslag under årets cykelvecka. Som vanligt väntas en stor cykelfest för alla deltagare och medföljande. Årets eventområde är större och innehåller flera nya aktiviteter, inte minst för barnen, där det också finns möjlighet att låna cyklar.

– Det kommer att bli massor av aktiviteter bland utställarna och från scenen, berättar Oskar Sundblad.

Förra årets satsning på branschseminarier om cykling, Forum Vätternrundan, fortsätter men koncentreras till en dag den 14 juni. Det blir en dag om cykeln ur ett samhällsperspektiv, där bland andra Ari Riabacke deltar, civilekonom och doktor i risk- och beslutsanalys.

– Med årets Forum Vätternrundan fortsätter vi att lyfta cyklingens samhällsrelevans. Vi är mycket glada över att ha Ari Riabacke med oss, säger Oskar Sundblad. I samband med Forum Vätternrundan delar Svenska Cykelstäder också ut Cykelplaneringspriset, som går till en person eller ett projekt som har främjat svensk cykelplanering.

Andra nyheter under årets Vätternrundan är att Svenska Kyrkan erbjuder bike in-vigsel till hugade par som vill börja eller avsluta Vätternrundan med att gifta sig. Dessutom finns ett produktionsbolag på plats för att spela in en långfilm som delvis utspelar sig under Vätternrundan.

– Det kommer säkert att märkas bland våra cyklister. De kommer att filma en hel del från Vätternrundan och produktionsbolaget har även sökt statister med erfarenhet av landsvägscykling för vissa sekvenser.

Den stora höjdpunkten under veckan är som vanligt Vätternrundan 315 km. Första start går traditionsenligt klockan 19.30 fredagen den 14 juni och därefter startar cyklisterna hela natten för att ta sig 31,5 mil runt Vättern. Många kommer att få uppleva både solnedgång och soluppgång

– Vätternrundan är en otroligt häftig upplevelse som alla borde få vara med om en gång i livet, säger Oskar Sundblad. Känslan att stå i målet och se alla trötta, lyckliga cyklister gå i mål är helt obeskrivlig.

Ackreditering
Är du journalist, fotograf eller liknande och vill bevaka Vätternrundan 315 km, MTB-Vättern, Tjejvättern, Halvvättern eller Vätternrundan 100 km? Ackreditera dig här: vatternrundan.se/press

Vätternrundan är en del av den svenska folksjälen och ett av världens största motionslopp på cykel. Vätternrundan arrangeras sedan starten 1966 av den ideella föreningen Motala AIF. Årligen deltar ca 36 000 cyklister från hela världen i loppen under Cykelveckan – som förutom Vätternrundan 315 km innefattar Halvvättern 150 km, Tjejvättern 100 km, Vätternrundan 100 km, MTB-Vättern och Minivättern. Vätternrundan blev år 2013 det första idrottsarrangemanget i Sverige som certifierades enligt ISO 20121, en standard för hållbarhet vid evenemang.

Oskar Sundblad
Oskar Sundblad