2024-06-04 05:00Pressmeddelande

Pressinbjudan: Cykling och folkhälsa på Forum Vätternrundan

Viktiga frågor ska diskuteras och lösas under Forum Vätternrundan den 14 juni. Viktiga frågor ska diskuteras och lösas under Forum Vätternrundan den 14 juni.

Vilken roll kan cyklingen spela för folkhälsa, turism och entreprenörskap? Och vem vinner cykelplaneringspriset 2024? Frågorna besvaras på Forum Vätternrundan fredag 14 juni i Motala.

Välkommen att bevaka Sveriges viktigaste mötesplats för cykling där den senaste forskningen knyts ihop med näringsliv, politik och idrott.

Årets Forum Vätternrundan har temat ”Cykling i ett samhällsperspektiv” och tar bland annat upp cykeln som möjliggörare för personer med funktionsnedsättningar, stillasittandet bland unga och cyklingens roll för ett hållbart samhälle. På programmet finns också forskning för säkrare cykling under Vätternrundan, samtal med politiker från riksdagens cykelnätverk och reglerna för motionslopp på cykel.

Seminariet arrangeras samma dag som starten för den 59:e Vätternrundan. Bland talarna återfinns ledarskapsexperten Ari Riabacke, VTI:s forskningsledare Anna Niska, Vasaloppsvinnaren Oskar Svärd, influencern Vilda Forsén och Visit Swedens VD Susanne Andersson. Som inledning talar Ari Riabacke om ledarskap och beslutsfattande.

Under dagen delas också Svenska cykelstäders cykelplaneringspris ut. Tre nominerade bidrag presenteras och vinnaren koras på plats.

Media är varmt välkomna att bevaka hela eller delar av arrangemanget. Det går att delta både på plats och digitalt. Hela programmet finns här: https://forum.vatternrundan.se/branschseminarium/

Arrangörer för Forum Vätternrundan är Motala kommun tillsammans med Vätternrundan. Cykelcentrum VTI deltar som medvärd tillsammans med Cykelbranschen och Sweden by Bike AB.

Dag: fredag 14 juni
Tid: 09:00-16:00
Plats: Business Point, Motala Folkets Hus (Sjögatan 5).

Anmälan (deltagande på plats): senast 13/6 till mikael.sonne@vti.se
Anmälan (deltagande online): senast 10/6 på https://forum.vatternrundan.se/branschseminarium/

Frågor: Jessica Nilsson, Vätternrundan, 070-5155890 och jessica.nilsson@vatternrundan.se

Om Vätternrundan

Ända sedan Sten-Otto Liljedahl cyklade sin jungfrufärd runt Vättern 1966 har folkhälsomålet varit en tydlig ledstjärna för Vätternrundans arbete. Engagemanget hos organisationen, klubbar, föreningar och samarbetspartner har formerats med tidens vingslag. Forum Vätternrundan är samlingsnamnet för gemenskapen och folkhälsoengagemanget. I en samtid där vi står inför flera stora kriser samtidigt, är det viktigare än någonsin att vi sprider kunskap och lyssnar, men framförallt vågar tänka om och ta nya grepp. Genom att låta folkhälsan vara ledstjärnan i alla beslut, med cykeln och rörelse i vardagen som medel, har vi kommit en bra bit på vägen. Tillsammans skapar vi en tillgänglig och sund plats, att leva, vistas och verka på.

Oskar Sundblad
Oskar Sundblad